Viser arkivet for desember, 2013

Eidfjordbrua feilplassert - Svikt i trafikken!

Haugesunds Avis melder:

" Hardangerbrua mangler ti tusen biler på tre måneder. De tre første høstmånedene viser at Hardangerbrua sliter med å nå trafikkmålene."

Her er vår kommentar:

Alle visste jo at trafikkprognosene for brua på “hytteveien” for bergenserne til Haugastøl og Geilo (R7) var blåst opp av Statens Vegvesen og aktivistene i Ullensvang (østsida) og Eidfjord. Ikke en gang stengingen etter brannen i Gudvangatunnelen og stengingen av Tokagjelet har altså fått trafikken opp på prognose-nivået, 2000 biler per døgn. Og E16 Bergen-Voss- E13 til Eidfjordbrua har vært åpen heile tida. E134 over Haukelifjell har fortsatt mye større trafikk enn Hardangervidda.

Stortinget ble altså lurt da de vedtok plasseringen av Eidfjordbrua (også feilaktig kalt Hardangerbrua) langt inne i Eidfjorden. Den skulle selvfølgelig vært plassert ved Jondal som en del av den nye Ekspressveien E134 Oslo-Jøsendal- Bergen m/ arm til Haugesund-Stavanger!

Feilen kan bare rettes opp ved at heile Hordaland nå samles for byggingen av Jondalsbrua på Ekspressveien E134 mellom Belsnes og Høgebjørgodden. I første omgang forventer vi en sterk aksjon fra kommunene Odda, Jondal og Kvam. Aksjeselskapet “Jondalsbrua AS” må etableres snarest. Hardangerbrua AS ble etablert i 1987, og 26 år seinere ligger brua der!

Tryggve Lie
Vegforum Øst-Vest

Sør-Norge splittes langs Langfjella - akseptabelt i 2013?

Er det akseptabelt i 2013 at hver gang det blir litt vind, så deles Norge i to – Vestlandet og Østlandet?

Problemet kan løses en gang for alle med lang Haukelitunnel på Ekspressveien E134 fra Valldalen til Tyrveli nær Vågsli. Den vil få svært lite stigning, og den vil bli litt kortere enn Lærdalstunnelen. Den vil gjøre E134 100% vintersikker og eliminere behovet for kolonnekjøring. Likevel sitter det nå “planleggere” i Statens Vegvesen og planlegger at den nye E134 skal følge den mer enn 100 år gamle traseen opp i over 1000 meter på Haukelifjell. Da vil vi få kolonnekjøring “i all evighet”.

Oddas politikere vet meget godt hva som foregår, men hva gjør de? Det forbauser sikkert flere enn undertegnede hvor passive Oddas politikere er i denne viktige saken for Odda – og for hele Vestlandet. Nå bør politikerne fra alle parti gå sammen om dette prosjektet. Dessverre mangler vi en Kjell Opseth til å kjempe for den lange Haukelitunnelen. Han fikk bygget Lærdalstunnelen i ingenmannsland hjemme i Lærdal – på en vei som er ubetydelig i forhold til E134. Dagens politikere klarer ikke å få skikk på den viktigste øst-vest stamveien for Hordalands og Rogalands 800 000 innbyggere. Synes de det er greit at landet deles i to med jevne mellomrom? Og er det viktigere med “inter-city” tog omkring Oslo?

Tryggve Lie
Vegforum Øst-Vest