Viser arkivet for mars, 2013

Artikkel om Ekspressveien E134 i BT 19. mars

Bergens Tidende har dessverre for mange journalister med hytter på Haugastøl og Geilo. Derfor har de drevet kampanjejournalistikk for Hytteveien R7 og Eidfjordbrua.

Likevel måtte de til slutt slippe inn, på beskjeden plass, en artikkel om Ekspressveien, men uten kart og med vesentlige poeng kuttet ut. Derfor – her kommer kartet – og artikkelen!

Stor støtte til Ekspressveien E134

Den landsomfattende Stiftelsen Aksjon Bedre Vei støtter Ekspressveien E134. Denne veiforbindelsen ønskes som Hovedstamvei med motorveistandard mellom Oslo – Bergen.

Trasevalget for E39 er også viktig for Indre Hardanger

Trasevalget for E39 fra Stord til Bergen og videre, er også viktig for Ekspressveien E134.
Vi må arbeide for at det indre alternativet blir valgt. Da bindes E39 sammen med Ekspressveien i Eikelandsosen.

Trasévalget for E39 – viktige moment

• Det indre alternativet mellom Stord-Bergen gir åpenbart de største samfunnsmessige
fordelene
• Det indre alternativet gir god tilknytning til Ekspressveien E134 i Eikelandsosen med 38
mil og 4 timer Bergen-Oslo på motorveistandard
• Kjøretiden Stord-Bergen blir bare 7-8 minutter lenger enn det midtre alternativet
• For gjennomgangstrafikken Kristiansand-Trondheim blir det indre alternativet 15 kilometer
kortere enn flytebrualternativet til Os og videre til Arna og Knarvik, og mye raskere fordi
veien stort sett går gjennom ubebygde områder
• Fjorden mellom Stord og Tysnes blir krysset på det smaleste området
• E39 må gå langs østsiden av Samnangerfjorden med rett kurs mot Romarheim via
Vaksdal
• Ved den indre traséen blir en trafikkfarlig og vanskelig del av E16 rustet opp til en
trafikksikker firefelts vei. Vossebygdene får dermed en betydelig bedre og tryggere vei til
Bergen
• Av miljø- og trafikkhensyn må E39 gå utenom Bergen, men med gode tilførselsveier til
byen. Byen kan da ekspandere uhindret av en bråkende firefelts motorvei, og all
gjennomgangstrafikken vil gå utenom tettbygde forsteder og stort sett utenom viktig
kulturlandskap
• Det indre alternativet ble beregnet til å bli 7 milliarder rimeligere å bygge ut enn det
midtre. Så har man plutselig plusset på med 20 tunneler for å få det indre alternativet like
dyrt som flytebrualternativet. Dette er klar manipulering fra Statens Vegvesen sin side
• Det indre alternativet vil gi best grunnlag for næringsutvikling i kommunene og
tilgrensende områder i den indre delen av fylket
• Bergens interne og lokale trafikkproblem må ikke søkes løst ved hjelp av stamveien E39

Klikk LIKE for å støtte Ekspressveien

Her er “lenken til Ekspressveien”:
http://www.facebook.com/VegforumOstVest

Klikk "LIKE" på Ekspressveien E134

http://www.facebook.com/index.php?lh
=6c1a33e734e91aed9fdd553de6a27b69!/VegforumOstVest

Til alle som vil støtte arbeidet vårt i NTP for å få prioritert Ekspressveien E134 Bergen-Odda-Haukelifjell-Oslo: Gå inn på vår “page” på Facebook (adressen ovenfor) og klikk LIKE! Det viser seg nå at det har utviklet seg en konkurranse om å få størst mulig støtte på Facebook for ulike veiprosjekt i landet. Derfor ber vi dere om å støtte oss.

Det området som vil få aller størst nytte av dette veiprosjektet på vestsida av fjellene er jo nettopp Odda, Hardanger og hele Haugesund- og Stavangerområdet. Men Bergen, Hordaland, Rogaland, Telemark, Buskerud, Oslo, Vestfold og Østfold er også sterkt berørt (se kartet)
Ekspressveien vil bli den viktigste øst-vest forbindelsen for nærmere 3 millioner mennesker i området Bergen-Stavanger i vest, og i Osloområdet nedover til Østfold og Grenland i øst. Konsekvensanalyse og nytte / kost beregninger viser at dette er det nyttigste veiprosjektet i Norge utenom pressområdene. Ekspressveien kan bli fra 100 til 140 km kortere mellom Bergen – Oslo enn de 4 andre øst-vest forbindelsene (Hardangervidda, Aurland-Hol, Hemsedal, E16 over Filefjell).

Tryggve Lie, Vegforum Øst-Vest (tidligere Haukeliveiens Venner)