Kampen for Hordalandsdiagonalen starter nå!

Vi gledet oss kanskje litt for tidlig over regjeringens valg av E134 som hovedstamvei. Høyre i Bergen og Bergen Næringsråd er dessverre full av hytteeiere på Haugastøl og Geilo. Nå har de mobilisert! De bryr seg ikke om at E134 med arm til både Bergen og Haugesund-Stavanger er beregnet til å være den samfunnsøkonomisk mest lønnsomme investeringen i landet. “Gi blaffen i det – vi vil til hyttene!”
Nå må alle fornuftige mennesker kjempe for “Hordalandsdiagonalen” fra Kløve i Odda via Jondalsbrua til Bergen!

http://www.hardanger-folkeblad.no/meiningar/hvorfor-vraker-regjeringen-vegen-med-storst-samfunnsnytte/o/5-22-31127

Hovedstamveien - Ekspressveien E134. Del 3: Grungedal-Hjartdal 58km

Ekspressveien E134 – Seksjon 3 – Grungedal-Hjartdal 58km. Her skal veien legges i en ny, flat og jevn trase langs Totak og gjennom Åmotsdal fram til Hjartdal. I dag går veien i en svær sløyfe via Åmot, Høydalsmo og Seljord (se satelittkartet). I forhold til denne svære omveien vil den nye traseen korte inn E134 med 42km!! Vegvesenet sløser i dag bort over 1 milliard kroner på en tunnel Århus-Gvammen som har vært planlagt i 10 år (se kartet, R41). Når de nå endelig kommer i gang, så er altså denne tunnelen overflødig på E134 fordi traseen blir lagt om. Dette er norsk, klattvis veiplanlegging uten mål og mening. Et godt eksempel på galskapen hos dagens veiplanleggere.

Hovedstamveien - Ekspressveien E134. Del 2: Odda-Grungedal 88km

Ekspressveien E134 – Seksjon 2 – Odda Grungedal: Her kommer andre del av den nye HOVEDSTAMVEIEN Bergen-Oslo. Første del Bergen-Odda er publisert her tidligere. Merk dere at veien fra Seljestad til Vågsli er nesten flat! Ny tunnel Seljestad-Valldal og Valldal-Tyrveli (lang Haukelitunnel) vil gi 100% vintersikker og nesten flat vei. Statens Vegvesen vil derimot følge den 100 år gamle traseen opp i over 1200 meter og med kolonnekjøring i all evighet. Kan ikke noen politikere stoppe disse dumpekandidatene i SVV???

Bergen-Odda som del av den nye Hovedstamveien E134

Dette satelittkartet viser Ekspressveien E134 – slik vi i “Vegforum Øst-Vest” og “Aksjon Bedre Vei” ønsker at veien skal gå mellom Bergen-Odda. Den vil bli 98km lang. Dette er første seksjon på det som vi håper skal bli den nye Hovedstamveien – “Ekspressveien E134” – mellom Bergen og Oslo. Jeg vil litt etter litt publisere de andre delene av veien: Haugesund-Jøsendal 106km, Odda-Grungedal 88km, Grungedal-Hjartdal 58km, Hjartdal-Kongsberg vest 51km og Kongsberg-Ski 78km.

Ny Hovedstamvei Oslo-Bergen må bli E134

Ketil Solvik-Olsen driver nå og utreder “Det beste alternativet” for Hovedstamveien mellom Bergen og Oslo. Les artikkelen til siv.ing. Johannes Sørli og bli overbevist om at Ekspressveien E134 er det beste alternativet!!

E39 må leggast langs indre trase

Sivilingeniør Johannes Sørli, Stord, har denne gode artikkelen i Bergensavisen 29. januar. Her er mange gode argument for å legga E39 langs den indre traseen forbi Eikelandsosen og Tysse. Men politikarane på Stord lever etter den velkjende regla “drit i….,leve Toten”!

Eidfjordbrua feilplassert - Svikt i trafikken!

Haugesunds Avis melder:

" Hardangerbrua mangler ti tusen biler på tre måneder. De tre første høstmånedene viser at Hardangerbrua sliter med å nå trafikkmålene."

Her er vår kommentar:

Alle visste jo at trafikkprognosene for brua på “hytteveien” for bergenserne til Haugastøl og Geilo (R7) var blåst opp av Statens Vegvesen og aktivistene i Ullensvang (østsida) og Eidfjord. Ikke en gang stengingen etter brannen i Gudvangatunnelen og stengingen av Tokagjelet har altså fått trafikken opp på prognose-nivået, 2000 biler per døgn. Og E16 Bergen-Voss- E13 til Eidfjordbrua har vært åpen heile tida. E134 over Haukelifjell har fortsatt mye større trafikk enn Hardangervidda.

Stortinget ble altså lurt da de vedtok plasseringen av Eidfjordbrua (også feilaktig kalt Hardangerbrua) langt inne i Eidfjorden. Den skulle selvfølgelig vært plassert ved Jondal som en del av den nye Ekspressveien E134 Oslo-Jøsendal- Bergen m/ arm til Haugesund-Stavanger!

Feilen kan bare rettes opp ved at heile Hordaland nå samles for byggingen av Jondalsbrua på Ekspressveien E134 mellom Belsnes og Høgebjørgodden. I første omgang forventer vi en sterk aksjon fra kommunene Odda, Jondal og Kvam. Aksjeselskapet “Jondalsbrua AS” må etableres snarest. Hardangerbrua AS ble etablert i 1987, og 26 år seinere ligger brua der!

Tryggve Lie
Vegforum Øst-Vest

Sør-Norge splittes langs Langfjella - akseptabelt i 2013?

Er det akseptabelt i 2013 at hver gang det blir litt vind, så deles Norge i to – Vestlandet og Østlandet?

Problemet kan løses en gang for alle med lang Haukelitunnel på Ekspressveien E134 fra Valldalen til Tyrveli nær Vågsli. Den vil få svært lite stigning, og den vil bli litt kortere enn Lærdalstunnelen. Den vil gjøre E134 100% vintersikker og eliminere behovet for kolonnekjøring. Likevel sitter det nå “planleggere” i Statens Vegvesen og planlegger at den nye E134 skal følge den mer enn 100 år gamle traseen opp i over 1000 meter på Haukelifjell. Da vil vi få kolonnekjøring “i all evighet”.

Oddas politikere vet meget godt hva som foregår, men hva gjør de? Det forbauser sikkert flere enn undertegnede hvor passive Oddas politikere er i denne viktige saken for Odda – og for hele Vestlandet. Nå bør politikerne fra alle parti gå sammen om dette prosjektet. Dessverre mangler vi en Kjell Opseth til å kjempe for den lange Haukelitunnelen. Han fikk bygget Lærdalstunnelen i ingenmannsland hjemme i Lærdal – på en vei som er ubetydelig i forhold til E134. Dagens politikere klarer ikke å få skikk på den viktigste øst-vest stamveien for Hordalands og Rogalands 800 000 innbyggere. Synes de det er greit at landet deles i to med jevne mellomrom? Og er det viktigere med “inter-city” tog omkring Oslo?

Tryggve Lie
Vegforum Øst-Vest

E134 felles øst-vest stamvei for Hordaland og Rogaland

Mange mener det elendige valgresultatet for de rødgrønne på Vestlandet skyldes regjeringens totale neglisjering av infrastrukturen vest for vannskillet. Man skal ikke kjøre langt over på østsiden før veibredden øker og motorveiene plutselig dukker opp.

De rødgrønne politikerne fra vest har åpenbart gjort en elendig jobb for landsdelen, og mange håper på store forandringer etter regjeringsskiftet. Av Hordalands 16 stortingsrepresentanter er 8 nye på Tinget – og de stiller med blanke ark innen rikspolitikken. Vi håper at de nye representantene klarer å se de store linjene og de samfunnsmessige interessene i sine prioriteringer. Altfor ofte, kanskje særlig her vest, har små, lokale interesser gått foran regionale og nasjonale hensyn når politikerne skulle prioritere. Byggingen av Lærdalstunnelen og Eidfjordbrua (Hardangerbrua) og valget av E16 som stamvei, er eksempler på lokal maktpolitikk og politisk hestehandel, av og til i allianse med enkelte avisers kampanjejournalistikk. Det er mange journalister med hytte på Haugastøl og Geilo, men det er både finere og rimeligere hyttemuligheter i Rauland, og med utbedret E134 blir den veien både sikrere og raskere.

Lærdalstunnelen og Eidfjordbrua ligger der, og det er lite en i dag kan gjøre med disse gedigne feilinvesteringene. Men vedtaket om E16 som øst-vest stamvei kan og må snarest omgjøres. Denne traseen er den lengste av alle øst-vest forbindelsene, og veien har et svært tynt befolkningsgrunnlag. De konkurrerende og realistiske alternativene er selvfølgelig RV7 – etter at Eidfjordbrua kom – og E134 via Haukelifjell. I vår annonserte regjeringen, etter langvarig påtrykk fra veiorganisasjoner, at man vil gå inn for en arm av E134 fra Jøsendal i Odda kommune, til Bergen.

Forskjellen mellom alternativene RV7 og E134 kan kort oppsummeres slik:
• RV7 har i dag én stor fordel – den er ferjefri, mot betaling av dyre bompenger.
• RV7 er svært værutsatt, og den er vinterstengt hyppigere enn noen av de andre øst-vest forbindelsene.
• RV7 går gjennom Måbødalen, noe som medfører et svært forbruk av drivstoff med tilsvarende miljøproblem, og den er ulykkes-utsatt og vanskelig for trailertrafikken.
• E134 er den foretrukne traseen av både yrkessjåfører og privatbilister, det er den mest trafikkerte øst-vest forbindelsen med en årsdøgntrafikk dobbelt så stor som RV7.
• E134 er helårsvei, men i enkelte perioder er kolonnekjøring nødvendig. Den kan gjøres 100% vintersikker og flatere uten kolonnekjøring med den nye, lange Haukelitunnelen som er foreslått og forventes påbegynt i 2017.
• E134 kan, med relativt enkle omlegginger, kortes ned fra 490 km i dag til 380 km. Med motorvei standard og bru ved Jondal vil det gi en kjøretid Bergen-Oslo på ca. 4 timer.
• E134 har det største befolkningsgrunnlaget av alle øst-vest alternativene.

Når «Rogfast» er etablert, vil hele det befolkningstette området omkring Stavanger, Haugesund og Stord samt hele Bergensregionen, få sin raskeste øst-vest forbindelse via E134. Området som sokner til denne hovedveien vil være omlag 800 000. Ikke noen andre alternativ vil ha et så stort befolkningsgrunnlag. Alle samferdselsinteresserte setter nå sin lit til våre nye folkevalgte fra Vestlandet. Stå på og prioriter E134 som hovedstamveien mot øst!

Tryggve Lie,
Vegforum Øst-Vest

På vei på E 134 til Bømlo

Ekspressveien Bergen-Odda-Haukelifjell-Oslo

Følges av 35 medlemmer.

Jeg håper du vil bli medlem i denne sonen og bidra med innlegg og synspunkt på dette store og viktige veiprosjektet. Statens Vegvesen er en usedvanlig treg organisasjon, og de har ikke lett for å forandre sine standpunkt. Derfor må vi mobilisere alle gode krefter i de regionene som sokner til Ekspressveien for å legge press på både politikerne og Vegvesenet slik at denne viktige stamveien mellom Vestlandet og Østlandet blir realisert. De regionene som først og fremst vil påvirkes av prosjektet er Bergen, Hordaland, Rogaland, Telemark, Buskerud, Oslo, Vestfold og Østfold.
Ekspressveien vil bli den viktigste øst-vest forbindelsen for nærmere 3 millioner mennesker i området Bergen-Stavanger i vest, og i Osloområdet nedover til Østfold og Grenland i øst. Konsekvensanalyse og nytte / kost beregninger viser at dette er det nyttigste veiprosjektet i Norge utenom pressområdene. Ekspressveien kan bli fra 100 til 140 km kortere mellom Bergen – Oslo enn de 4 andre øst-vest forbindelsene (Hardangervidda, Aurland-Hol, Hemsedal, E16 over Filefjell).

[Bilde 1289282 finnes ikke eller har blitt slettet]

Bedre veier nå

Bilaksjonen.no
-——————————————————————————————————————————
Informasjonsbrosjyre
Konsekvensanalyse-kortversjon
Konsekvensanalyse-hovedrapport Mer om sonen

Origo Ekspressveien Bergen-Odda-Haukelifjell-Oslo er en sone på Origo. Les mer
Annonse

Nye bilder